Bragt i metroXpress fredag 30. december 2005
Det blev den syvdobbelte Le Mans-vinder Tom Kristensen, der drønede af sted med metroXpress SPORT award 2005.

Livet består af øjeblikke.
   I hvert fald når man hedder Tom Kristensen og er en af verdens bedste racerkørere.
   Han samler på dem, som andre samler på bøger, musik eller frimærker.
   Hvert af øjeblikkene stykker en fortælling sammen om et liv og peger fremad mod det næste værdifulde øjeblik.
   Et øjeblik i samlingen kunne være de brøkdele af et sekund, hvor Tom Kristensen har sat af fra en klippeafsats i Alperne og er begyndt at falde de 12 meter ned i et lille, dybt vandhul, som skal rammes præcist.
   Et andet øjeblik er måske den såkaldte ‘happy hour’ under 24 timers-løbet Le Mans, hvor det bliver lyst, solen står op, og bilen, køreren og de fire dæk bliver til en lykkelig enhed, der tager svingene og læser kurverne med en nærmest urealistisk lethed.
   Og så er der selvfølgelig selve øjeblikket, hvor man står som vinder af det legendariske løb.
   »At stå på podiet i Le Mans ... det er en ‘peak experience’. Den fylder så meget. Jeg kan stadig høre lydene for mig og huske hele vejen derop.
Det er det hele værd. Men det bedste er faktisk at komme ned i garagen bagefter og fejre det med mekanikerne og se den stolthed, de har. Der er en helt unik samhørighed, som jeg ikke kan sætte ord på,« siger Tom Kristensen.

Rekordernes år
Den rutinerede kører tøver ikke med at kalde 2005 for sit bedste år. Ikke bare på grund af Le Mans-sejren, der var den sjette i træk og syvende i alt, men også på grund af sejren i det amerikanske 12 timers-løb, Sebring, i Florida.
   Her vandt Tom Kristensen for tredje gang, hvilket lige som Le Mans-sejrene er rekord, og tilmed med bare seks sekunders forspring ned til nummer to – den smalleste vindermargin i løbets 53-årige historie.
   Endelig klarede han sig forrygende i sæsonafslutningen ‘Race of Champions’, hvor kørere fra forskellige klasser konkurrerer mod hinanden i forskellige biler.
   Forklaringen på, at den 37-årige dansker stadig kan sætte sig op til at gøre en forskel og holde den stadig mere omfattende fysiske træning ved lige for at kunne være med blandt verdens bedste, er nærmest indlysende, men ikke nødvendigvis til at føre ud i livet.
   »Hvis ikke du har en rigtig indebrændt vilje til at vinde, kommer du ingen vegne.
Viljen til at vinde er så livsbekræftende vigtig for enhver sportspræstation,« siger han.
   »Og hvis du heller ikke har viljen til hele tiden at blive bedre end før, er det allerede et skridt mod afgrunden. Jeg hader at møde nogen, der har et talent, men stiller sig tilfreds med det, de har. Det kan ikke nytte noget, at man siger, at man er god nok. Man skal kæmpe,« mener Tom Kristensen.
   Tom Kristensen har kørt gokart siden 1977, hvor han bare var en knægt på 10 år. I 1985 blev han nordisk mester i netop gokart foran den senere Formel 1-kører Mika Hakkinen, og det endelige gennembrud kom i 1991, hvor han blev tysk mester i Formel 3. Den første Le Mans-sejr kom i 1997.
   »Det har været en lang og sej karriere, som er positiv at kigge tilbage på, nærmest drømmeagtig,« siger han.
   »Hvis ikke man elsker det, man gør, går det ikke. Jeg holder meget af den konsekvens, der er i motorsporten. Jeg kan godt lide de mange facetter: Bilen, holdet, når man selv er ude i bilen og kører på grænsen om natten, når tanken er nede, og dækkene er lidt tyndslidte, så man skal passe på, hvor man ‘sætter fødderne’. Det hele skal passe sammen,« forklarer han.
   En bil i Le Mans kører lige så mange kilometer som en anden bil gør i en hel Formel 1-sæson, oplyser Tom Kristensen. Bilen kører med 215 kilometer i timen i snit, når man regner pitstoppene med, og igennem svingene er farten oppe på 225 kilometer i timen. De fysiske belastninger er ekstreme.
   »Man er inde i en slags koncentreret trance og har en indebrændt vilje efter, at det skal lykkes. Det er ikke spor negativt i min forstand. Men jo mere man bliver bekræftet, desto større bliver presset også på, at man skal gøre det igen. Det pres, jeg har været under hvert år på Le Mans, har været enormt,« siger Tom Kristensen.
   »Nogle gange føler jeg større pres, end jeg føler nydelse. Uden for banen føler jeg ikke, at jeg har noget at bevise med min karriere, men når jeg sidder i bilen, føler jeg det stadig, mere end nogensinde. Men jeg er blevet bedre til at nyde den tid, jeg ikke er i bilen, så det opvejer ligesom hinanden.«
Altid fem år
Presset er da heller ikke så stort, at Tom Kristensen overvejer at føre racertilværelsen med alle dens løb, rejser og PR-opgaver ind i det evige pitstop. Tværtimod opgiver han ‘som sædvanlig’ holdbarheden af karrieren til ‘fem år’ – så har han hverken sagt for meget eller for lidt.
   »Det kommer an på efterspørgslen. Når den dag kommer, hvor de (Audi, red.) hellere vil have en anden i cockpittet, og jeg ikke kan gøre en forskel længere, så må jeg jo reagere på den. Men foreløbig elsker jeg mit job, og efter alle disse år ville jeg stadig gøre det hele igen,« siger Tom Kristensen, der til næste år skal forsøge at vinde Le Mans for ottende gang.
   »Det er jo en stor udfordring igen. Jeg ved, jeg skal køre Le Mans i en dieselbil, som er utrolig svær at dosere. Men jeg har aldrig sagt nej til udfordringer – og altid sprunget på dem, der var,« siger han.
   En af dem har været ‘overlevelsesture’ i bjergene, hvor ruten er gået fra udspring til udspring ned i dybe søer, hvor den personlige overvindelse har været større end selve risikoen.
   »Der er et 12 meter-spring, hvor der er meget lidt plads at ramme på. Den er svær. Men det er balsam for sjælen at have gjort det,« siger Tom Kristensen, der lige så nødigt vil være den, der ikke tør springe, som han vil være den, der taber et racerløb.
   »Modstanderen skal ikke have lov at vinde, før vi har været hele kampen igennem. Jeg kan godt ønske tillykke, når jeg er blevet besejret, men jeg har det ikke godt. Så må jeg blive bedre til næste gang. Jeg har en indre tro på, at jeg ikke har toppet endnu.«

ALLAN WAHLERS


metroXpress a/s
Wildersgade 8, 1408 København K
Telefon +45 7730 5757 Fax +45 7730 5797
Support [email protected]